• EN
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Linkedin
Você está em: Início > Ensino > Unidades Curriculares > TeSPS-007
Autenticação
ATENÇÃO: Este site utiliza cookies. Ao navegar no site estará a consentir a sua utilização.

Segurança e Saúde no Trabalho

Código: TeSPS-007    Sigla: TeSPS-ST
Área Científica: Segurança e Higiene no Trabalho

Ocorrência: 2024/25 - 1S

Página Web:gina.marques@essaude.ipsantarem.pt
Área de Ensino: 1º Ciclo

Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Ano Curricular Créditos Horas Contacto Horas Totais
TeSPSS 12 TeSP em Secretariado em Saúde 3

Horas Efetivamente Lecionadas

3ºTESPSS

Ensino Teórico: 5,00

Docência - Horas Semanais

Ensino Teórico: 2,00

Tipo Docente Turmas Horas
Ensino Teórico Totais 1 2,00
Gina Maria da Silva Marques   0,00

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Gina Maria da Silva Marques Responsável
Maria Clara Martins Cunha André - ESSAUDE Coordenação Científica

Objetivos de aprendizagem e a sua compatibilidade com o método de ensino (conhecimentos, aptidões e competências a desenvolver pelos estudantes)

Acquire knowledge about safety and health at work.
Develop knowledge about risks associated with the workplace and general preventive measures.

Conteúdos programáticos

Fundamental concepts about Safety and Health at work.
Legal and legal context of safety and health at work.
Principles on individual and collective protection.
Principles of Ergonomics.

Demonstração da coerência dos conteúdos programáticos com os objetivos de aprendizagem da unidade curricular

The contents of the curricular unit, organized around relevant aspects inherent to safety and health at work, envisage the development of knowledge leading to the enhancement of the practice of the professional superior technician of health secretariat in accordance with the norms of health and safety at work, looking forward to the promotion of their health, safety and quality of their actions.

Metodologias de ensino e de aprendizagem específicas da unidade curricular articuladas com o modelo pedagógico

Theoretical contents are presented by mobilizing mainly the expository-interactive method using powerpoint presentations and videos.
Priority is given, in groups, to guided research, reading and analysis of reference texts.
The research, reading and analysis of complementary documents are recommended as relevant strategies within the scope of the student's autonomous work.
The evaluation of the curricular unit is carried out by carrying out a written test.


Avaliação


Assessment:
- Individual written test (70%)
- Written group work [40%] and classroom presentation [60%] = (30%) of the UC assessment

Demonstração da coerência das metodologias de ensino e avaliação com os objetivos de aprendizagem da unidade curricular

The expository-interactive method allows students to assimilate the fundamental contents and participate in their own learning.
Group work allows the student to develop the capacity for analysis and synthesis as well as, through the confrontation of ideas, the training of interpersonal skills.
As a whole, the teaching methodologies contribute to the development of the ability to apply the knowledge, skills and attitudes inherent to the UC.

Bibliografia de consulta (existência obrigatória)

Directorate-General for Health (Ed) (2018). National Occupational Health Programme (PNSOC) - Extension 2018/2020. Ministry of Health; DGS.
Freitas L. (2022). Occupational Health and Safety Manual. (5th ed.) Edições Sílabo.
Freitas, L. (2019). Occupational Health and Safety Manual. (4th ed.). Edições Sílabo.
Freitas, L., & Cordeiro, T. (2013). Occupational safety and health: a guide for micro, small and medium-sized enterprises. Authority for Labour Conditions.
General Inspection of Health Activities (2018). Occupational safety and health manual. General Inspection of Health Activities.
Law no. 102/2009 of the Portuguese Parliament. (2009). Official Gazette, Series I, no. 176/09. https://dre.pt/dre/detalhe/lei/102-2009-490009
Miguel, A. (2014). Occupational Health and Safety Manual. (13th ed.). Porto Editora.