• EN
  • Facebook
  • Instagram
  • Youtube
  • Linkedin
Você está em: Início > Ensino > Unidades Curriculares > MTD3009
Autenticação
ATENÇÃO: Este site utiliza cookies. Ao navegar no site estará a consentir a sua utilização.

Modalidade Desportiva II

Código: MTD3009    Sigla: MD2
Área Científica: Ciências do Desporto

Ocorrência: 2025/26 - 2S

Área de Ensino: MTD - Ciências do Desporto

Cursos

Sigla Nº de Estudantes Plano de Estudos Ano Curricular Créditos Horas Contacto Horas Totais
MTD 27 Despacho n.º 8813/2021 10 65 200

Horas Efetivamente Lecionadas

Docência - Horas Semanais

Ensino Teórico: 0,67
Teórico-Práticas: 1,33
Ensino Prático e Laboratorial: 1,33
Seminários: 0,67
Orientação Tutorial: 0,33

Tipo Docente Turmas Horas
Ensino Teórico Totais 1 0,67
Eduardo Filipe Magalhães Teixeira - ESD   0,40
Mauro da Conceição Miguel - ESD   0,27
Teórico-Práticas Totais 1 1,33
A contratar_ Mestrado   0,57
Daniel Almeida Marinho   0,33
Hugo Gonçalo Duarte Louro - ESD   0,87
João Alexandre Nunes Freitas Pinto - ESD   0,87
Paulo Sérgio Quitério Luís - ESD   0,33
Vítor Hugo Nunes Padinha - ESD   0,60
Ensino Prático e Laboratorial Totais 1 1,33
Mauro da Conceição Miguel - ESD   0,80
Vítor Hugo Nunes Padinha - ESD   0,53
Seminários Totais 1 0,67
Mauro da Conceição Miguel - ESD   0,33
Vítor Hugo Nunes Padinha - ESD   0,33
Orientação Tutorial Totais 1 0,33
Eduardo Filipe Magalhães Teixeira - ESD   0,20
Mauro da Conceição Miguel - ESD   0,13

Docência - Responsabilidades

Docente Responsabilidade
Mauro da Conceição Miguel - ESD Responsável

Objetivos de aprendizagem e a sua compatibilidade com o método de ensino (conhecimentos, aptidões e competências a desenvolver pelos estudantes)

Master the evolutionary trends in high-performance training and the different paradigms of planning and periodisation tailored to the sport; Understand the importance of multidisciplinary technical teams in the context of high performance, as well as the different roles and tasks of the various members/offices/departments; Understand the most up-to-date specific tools for assessing and monitoring the training and competition process in the sport; Experience the use of game observation and analysis software and be able to convey the most relevant information from these analyses to coaches and athletes; Know how to interpret the most significant results of scientific research in the sport and its theoretical and methodological implications.

Conteúdos programáticos

1. Training planning and periodisation models;
2. Conducting the training process;
3. Training process structures (macrocycle, mesocycle, microcycle and training plans).
4. Training modelling and quantification - How to measure performance?
5. Specific training methods; 
6. Coaching athletes/teams and managing multidisciplinary teams;
7. Current research on the sport.

Demonstração da coerência dos conteúdos programáticos com os objetivos de aprendizagem da unidade curricular

The content complies with the established objectives using methodologies that promote in-depth technical knowledge, both theoretical and practical, of the modality, where students experience, simulate and apply activities experienced in professional practice.


Metodologias de ensino e de aprendizagem específicas da unidade curricular articuladas com o modelo pedagógico

The teaching methodology comprises information sessions and theoretical presentation of content; practical application classes involving the use of observation and analysis tools and training assessment and control; practical application classes in a real professional intervention environment; theoretical and practical sessions involving analysis, reflection and discussion of the content covered.


Avaliação

Assessment is specific to each modality and is available in the respective course programme.

Demonstração da coerência das metodologias de ensino e avaliação com os objetivos de aprendizagem da unidade curricular

The methodologies used provide students with the opportunity to study, observe, handle instruments, experience and apply practical skills, analyse and reflect on the performance of athletes and teams in the context of high-performance training and competition.


Bibliografia de consulta (existência obrigatória)

A bibliografia específica de cada modalidade é disponibilizada no respetivo programa de unidade curricular.